Ja, ik denk het wel. We moeten wel en gaan mee met de vooruitgang. Voor sommigen van ons een ware cultuuromslag die dankzij deze cursus gemakkelijker gemaakt is. Er is steeds meer vraag naar informatie online en klanten zijn vaak tevreden over toegevoegde mogelijkheden. Bijvoorbeeld de ter plekke gratis te bezoeken internetsites, vooral romanadvies, maar ook de verwijzingen op onze site. Ook de aan de persoonlijke gegevens gekoppelde dingen worden enthousiast ontvangen. Hiermee doel ik op je leenhistorie en het betalen via Ideal. Nu heb ik het wel over de doelgroep die dit al gewend is om te doen. We hebben best veel oudere leners en ik hoop dat we voor die mensen ook onze 'gewone' dienstverlening kunnen blijven handhaven.
Tussendoor komt de kat even aandacht opeisen en ik ben weer in het normale leven. Geen digitale aai of de kat op schoot onder je laptop: PERSOONLIJKE AANDACHT, laat dit alsjeblieft ook voortbestaan. Ooit heb ik voor deze baan gekozen vanwege het contact met de klant en ik hoop dat dit naast het web-gebeuren nog lang zal blijven bestaan.
Ik heb veel stukjes gelezen en begrijp dat dit onze toekomst is. Tegelijkertijd hoor of lees je regelmatig dat de bibliotheek over tien jaar niet meer bestaat. Alles kan direct via het web geregeld worden. Je bestelling ligt in een locker bij Albert Heijn en je hoeft je mond nooit meer open te doen. Ik weet dat 'de jeugd', zoals mijn dochters, hier al naar uitkijken. Het e-book vormt ook een ware bedreiging, zoals in de kersttoespraak van onze directeur duidelijk werd gemaakt.
Het filmpje van Dennis van Eijsten van de Vereniging van Openbare Bibliotheken vond ik erg verhelderend.
Tja, ongegronde angst of harde werkelijkheid?
Je kunt de technische ontwikkelingen niet stoppen. Toch blijft er voor onze beroepsgroep nog wel een rol over en dan niet alleen voor 'oudjes', maar ook voor jongeren. Het zoeken van betrouwbare informatie, het vinden van goede titels. Het stellen van goede vragen, door gewoon een mens, kan vaak tot betere resultaten leiden. En of deze informatie dan gevonden wordt in een boek, e-book of via internet, dat maakt niet uit. Voor ons blijft het daarom belangrijk dat we permanent geschoold blijven in mediawijsheid en communicatie met klanten. Mijn zorg hierbij is wel of ons beroep maatschappelijk gezien belangrijrijk genoeg wordt gevonden, zodat er geld beschikbaar blijft voor bibliotheken.
BeantwoordenVerwijderenDe maatschappelijke functie van de bibliotheek zal altijd wel blijven bestaan. Namelijk toegang hebben tot kennis en informatie voor iedereen. De vorm waarin dit gebeurt is alleen sterk aan verandering onderhevig. Vroeg was kennis en informatie voornamelijk terug te vinden in boeken, maar dat is al lang niet meer zo. De functie zal niet zo zeer verdwijnen maar de manier waarop dit wordt gedaan wel. Belangrijk dus voor bibliotheken om hier in mee te gaan, anders wordt deze functie door andere bedrijven en organisaties overgenomen en zal de bibliotheek echt verdwijnen.
BeantwoordenVerwijderen