donderdag 25 november 2010

Ding #14, Is dat nu werkelijk nuttig in 't werk?

Weer zo'n 'ding' waarvan ik denk: "Daar ga ik niet in mee". Heb van alles bekeken, zelfs Google Talk geïnstalleerd zodat ik, als ik op Internet werk, lekker tussendoor kan worden afgeleid en lekker kan babbelen.... Echt niks voor mij.

Natuurlijk is de eerste keer dat iemand zich meld wel even grappig. Vervolgens weet je niet waar je het over moet hebben; zinnige dingen bespreek je toch liever op een andere manier.
Het plaatsen van het chatvenster op mijn blog wilde maar niet lukken. Heb het HEEL lang geprobeerd en zat uiteindelijk met hoogrode wangen van frustratie (nee, geen opvlieger) achter mijn laptop. Ben toen maar naar mijn coach gegaan en zij heeft mij de gouden tip gegeven. Het staat nu dus op mijn blog, maar nagenoeg altijd op rood. Ik ben dagelijks maximaal één uur on-line (hoewel momenteel wel wat langer door deze cursus) en dan moet er toevallig een bekende ook on-line zijn....
Toch veeg ik dit op één hoop met het twitteren, MSNen (mijn jongste dochter kan niet zonder) e.a., dus echt nuttig voor de organisatie.....nee. Naar mijn idee wordt je alleen afgeleid tijdens je werk en belangrijke dingen vertel je elkaar wel op een andere manier. Conclusie: Grappig maar overbodig.

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo die is kort door de bocht. Ik veeg ze ook op een grote hoop, maar dan op de hoop van nuttige toepassingen. Als bibliotheek zul je je moeten inleven in de leefwereld van je gebruiker. En die gebruiker zit op Twitter en massaal op de chat en zeker ook op Hyves en Facebook.

    Veel bibliotheekmedewerkers wijzen deze vormen van communicatie af, terwijl we juist als bibliotheek elke vorm van communicatie met de klant (en nog niet klanten) moeten omarmen. Aanwezig zijn in hun leefwereld, aansluiten bij hun verwachtingen en gewoontes en makkelijk bereikbaar zijn. Verwacht je nog steeds dat mensen de moeite nemen om naar je toe te komen of je te bellen? Dat is steeds minder van deze tijd. Natuurlijk komen mensen nog wel naar de bibliotheek, maar dat aantal neemt steeds meer af. Zeker wanneer ze gemakkelijk aan alternatieven kunnen komen. Als het straks heel makkelijk wordt om aan e-books te komen, alle muziek gratis via het internet afgespeeld kan worden, informatie makkelijk gevonden kan worden en hulp onderling geregeld wordt. Wat moeten wij dan nog als bibliotheek?

    Zorg dat je mee-ontwikkeld met je gebruiker! Ook met hen die niet meer in je bibliotheek komt, maar wel geïnteresseerd zijn in een goede digitale service van de bibliotheek. Sta daar voor open!

    BeantwoordenVerwijderen